Tip 1: Stel heldere doelen op
Door voor jezelf duidelijke doelen op te stellen, creëer je overzicht. Je weet namelijk pas welke acties je moet ondernemen als het helder is wat je wil bereiken. Maak de doelen die je formuleert altijd meetbaar. Dit kun je doen aan de hand van het SMART-principe: een doel moet Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn.
Tip 2: Plan en stel prioriteiten
Als je jouw doelen op papier hebt gezet, kun je in kaart brengen wat je wanneer moet doen om deze te halen. Dit doe je door een planning te maken en daarbij rekening te houden met de prioriteit van elke taak. In onze blog over prioriteiten bepalen lees je een aantal tips die je hierbij helpen.
Tip 3: Vermijd afleiding
Wanneer je geconcentreerd aan een belangrijke taak moet werken, is het belangrijk om prikkels in je omgeving zoveel mogelijk weg te halen. Whats-app, Facebook, LinkedIn en je mailbox kunnen op andere momenten een handig hulpmiddel zijn, maar zijn ook een bron van afleiding. Wees dus niet bang om je telefoon op stil te zetten en je Postvak In weg te klikken wanneer je aan een belangrijke opdracht opdracht werkt.
Tip 4: Vergeet niet te pauzeren
Vergeet niet af en toe pauze te houden, zodat je even tot rust kan komen. Na een pauze ben je energieker en productiever en kun je weer vol goede moed aan het werk. De gemiddelde aandachtsboog van een persoon is 30 tot 40 minuten. Neem dus om de 40 minuten even een paar minuutjes voor jezelf waarbij je niet met werk bezig bent. Uiteraard is het verstandig om ook een langere pauze te houden van minimaal 30 minuten.
Tip 5: Durf te delegeren
Iedereen heeft zijn eigen talenten. Er zijn heel weinig mensen die alles goed kunnen. Je kunt jezelf als ondernemer veel tijd en energie besparen door werkzaamheden uit te delegeren waar je zelf niet goed in bent of die je niet graag uitvoert. Zo houd je tijd over om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent!
Tip 6: Zeg ook eens ‘nee’
Hoe graag je het ook zou willen, je kunt onmogelijk iedereen tevreden houden. En je kunt ook niet alles doen. Heb je geen tijd of zie je een bepaalde opdracht niet zitten? Geef dit dan eerlijk aan. Als je overal ‘ja’ tegen zegt, kom je jezelf vroeg of laat tegen. Dus geef je grenzen aan en ga alleen aan de slag met opdrachten waar je tijd voor hebt en die je leuk lijken om te doen.
Tip 7: Blijf niet hangen in perfectionisme
Veel ondernemers zijn in meer of mindere mate perfectionistisch. Jouw onderneming is nu eenmaal belangrijk en je wilt er alles aan doen om te slagen. Toch is het belangrijk om het perfectionisme ook af en toe los te laten. Zo voorkom je vergeet te starten omdat je blijft piekeren over de best aanpak of dat je te lang blijft hangen in het uitwerken van details. Durf dus af en toe dat streven naar perfectie even te laten gaan.
Met deze 7 tips kun je gericht aan de slag om jouw werkdag nog efficiënter te maken. Zo haal jij het meeste uit jouw dag en kan je onderneming nog sneller groeien! Klaar voor nieuwe opdrachten? Meld je dan snel aan op het platform en bekijk wat er voor jou beschikbaar is!