5 tips om je online zichtbaarheid te vergroten

5 tips om je online zichtbaarheid te vergroten

Met 1,2 miljoen zelfstandigen in Nederland wordt je online zichtbaarheid steeds belangrijker om op te vallen tegenover je concurrenten. Met deze 5 praktische tips zorg je dat je (potentiële) klanten je online weten te vinden.

Denk aan jouw laatste aankoop: hoe vond je dat bedrijf? Waarschijnlijk via Google, na het lezen van reviews, of via social media. In deze blog geven we je 5 tips om je online zichtbaarheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan hoe makkelijk jouw bedrijf te vinden is op Google, hoe je LinkedInprofiel eruitziet en wat voor reviews mensen over jouw bedrijf achterlaten.  

1. Maak van je website een klantenmagneet met SEO 

Je website is het digitale uithangbord van je bedrijf. Een goed geoptimaliseerde website met relevante informatie helpt je hoger te scoren in Google. Dat noemen we SEO: Search Engine Optimization. Gebruik de juiste zoekwoorden en schrijf kwalitatieve blogs. Als je website up-to-date is én waardevolle informatie bevat over je vakgebied zul je hoger in de zoekresultaten verschijnen. 

Wat werkt écht: 

  • Identificeer de exacte zoekwoorden die jouw ideale klanten gebruiken 

  • Creëer waardevolle content rondom deze zoektermen 

  • Zorg voor een technisch sterke website die snel laadt 

  • Publiceer regelmatig nieuwe blogs die actuele vragen van klanten beantwoorden 

Door bijvoorbeeld wekelijks praktische blogs te publiceren over problemen of vragen die je doelgroep ervaren, kun je je organisch verkeer vergroten.  

2. Vertel je ondernemersverhaal op social media 

Nee, je hoeft niet op 5 verschillende platformen aanwezig te zijn. Kies één platform waar jouw ideale klanten zich bevinden en bouw daar een betekenisvolle aanwezigheid op.

Zo maak je impact: 

  • Deel authentieke inkijkjes in je dagelijkse werk 

  • Toon de resultaten die je voor klanten behaalt 

  • Gebruik video waar mogelijk, de betrokkenheid is een stuk hoger dan bij tekst 

  • Reageer op comments en bouw echte relaties op 

Als financieel adviseur kun je bijvoorbeeld wekelijks 2-minuten video's delen waarin je één financiële vraag beantwoord. Mensen kunnen je taggen onder hun posts als ze zelf een vraag hebben en zo kun je jouw zichtbaarheid vergroten.  

Bezoek je een klant of werk je aan een interessante opdracht? Deel het met je netwerk en neem anderen mee in jouw verhaal.  

3. Strategisch adverteren voor nieuwe doelgroepen 

Ook de grootste merken ter wereld blijven adverteren, omdat het werkt voor constante groei. Zo blijven ze relevant, denk maar aan McDonalds of Coca Cola. Adverteren brengt je in contact met een nieuwe doelgroep en vergroot zo je online zichtbaarheid.  

Zo adverteer je effectief: 

  • Begin met een klein budget en test verschillende doelgroepen 

  • Gebruik retargeting om mensen te bereiken die je website al bezochten 

  • Focus op één duidelijke call-to-action per advertentie 

  • Analyseer de resultaten en optimaliseer constant 

Begin bijvoorbeeld met €10 per dag voor een Facebook- of Google-campagne gericht op een zeer specifieke doelgroep. Verfijn op basis van wat werkt of wat juist niet werkt. 

4. Domineer lokale zoekopdrachten met je Google Bedrijfsprofiel 

Als iemand in jouw buurt zoekt naar de diensten die jij aanbiedt, wil je bovenaan staan. Een volledig ingevuld Google Bedrijfsprofiel zorgt daarvoor. Zo ben je makkelijk te vinden en kunnen klanten gelijk naar je locatie navigeren. Dit verhoogt je zichtbaarheid, vooral in lokale zoekopdrachten.  

Maximaliseer je lokale zichtbaarheid: 

  • Voeg duidelijke bedrijfsinformatie toe (adres, openingstijden, etc.) 

  • Upload hoogwaardige foto's van je locatie en team 

  • Beantwoord vragen die bezoekers stellen 

  • Update regelmatig met nieuws of aanbiedingen 

5. Zet tevreden klanten in als je sterkste marketingkanaal 

In een tijd waarin mensen steeds wantrouwiger worden tegenover bedrijven, zijn authentieke klantervaringen onbetaalbaar.Mond-tot-mondreclame werkt nog steeds enorm goed.  

Zo verzamel je waardevolle reviews: 

  • Vraag om feedback op het moment dat de klant het meest tevreden is 

  • Maak het super eenvoudig (stuur een directe link) 

  • Reageer persoonlijk op elke review – ook de negatieve 

  • Deel testimonials op je website en social media 

Reviews en testimonials van klanten helpen je dus om je online zichtbaarheid te vergroten. Vraag je klanten om online reviews achter te laten, bijvoorbeeld op een reviewplatform, Google of op je eigen website. Positieve beoordelingen bouwen vertrouwen op bij potentiële klanten en verbeteren je online reputatie. 

Je online zichtbaarheid verbeteren lastig? Kies voor een expert! 

Als zelfstandig ondernemer weet je dat je niet alles alleen kunt doen. En laten we eerlijk zijn, soms heb je gewoon een expert nodig om efficiënt te werken. Als je helemaal niet thuis bent met SEO of online marketing kan het best wel overweldigend zijn om je hierin te verdiepen. Online marketingbureaus helpen je om je zichtbaarheid te vergroten, zodat je meer tijd overhoudt om nog meer opdrachtgevers en ondernemers aan elkaar te koppelen.  

Ontdek wat onze partners voor jou kunnen betekenen

In onze store vind je daarom heel wat producten en diensten van partners waar we mee samenwerken. Deze partners helpen je elk op eigen wijze om verder te komen als ondernemer. Het aanbod bestaat onder meer uit verzekeringen en opleidingen, maar ook diensten zoals ondersteuning bij je administratie of marketing. Neem een kijkje en ontdek wat onze partners voor jou kunnen betekenen.  

Meer weten over zelfstandig ondernemen?

Schrijf je direct in en ontvang een maandelijkse update, vol inspiratie, innovatie en uitdagende opdrachten.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
  • Ontvang 1x per maand onze Younited® update
  • Direct op de hoogte van de allernieuwste opdrachten
  • Boordevol inspiratie, innovatie, tips & tricks