Contracten afsluiten als zzp’er

Contracten afsluiten als zzp’er

Als zelfstandig ondernemer ben je veel tijd kwijt aan het opstellen van contracten en overeenkomsten. Het is voor de Belastingdienst belangrijk dat dit op een correcte manier gebeurt, conform wetgeving. Het belangrijkste voor de Belastingdienst is dat er geen sprake is van schijnzelfstandigheid. Een goede overeenkomst, waarin de zelfstandigheid vaststaat, voorkomt dat.

Wat heeft de wet DBA te maken met contracten?

De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) heeft als doel om inzichtelijk te krijgen welke werkzaamheden jij als ondernemer precies uitvoert voor een opdrachtgever. Voor de Belastingdienst is het belangrijk dat dit op een manier gebeurt, dat jij als ondernemer ook daadwerkelijk zelfstandig te werk kunt gaan. Door gebruik te maken van een modelovereenkomst, kunnen opdrachtgevers en zelfstandig ondernemers hun arbeidsrelatie duidelijk op papier zetten, zo maak je duidelijk dat er geen sprake is van loondienstverband.

Is een modelovereenkomst ook een contract?

Modelovereenkomsten kun je in zekere zin zien als een contract voor zzp’ers. Zo wordt hier bijvoorbeeld net als in een ‘normaal’ contract naar de duur van de arbeidsovereenkomst gekeken, de verdiensten die daar tegenover staan en de betalingstermijnen die daarbij horen. Toch is het belangrijkste aan een modelovereenkomst dat je duidelijk kunt maken aan de Belastingdienst dat je de werkzaamheden die je uitvoert voor een opdrachtgever, ook daadwerkelijk als zelfstandige aan het uitvoeren bent. Zo kan er geen sprake zijn van een veredelde loondienst. 

Zzp contracten en overeenkomsten opstellen bij Younited® 

Younited® hecht veel waarde aan de bijdragen die zelfstandig ondernemers leveren aan de Nederlandse arbeidsmarkt. Met onze Backoffice zorgen we ervoor dat de contracten (of modelovereenkomsten) tussen jou en je opdrachtgever secuur, snel en conform wetgeving worden opgesteld. Hierbij maken we gebruik van twee soorten modelovereenkomsten: de tussenkomstovereenkomst en de bemiddelingsovereenkomst.

Contract opstellen in 6 eenvoudige stappen

Met Younited® Backoffice wordt een contract of overeenkomst razendsnel opgesteld aan de hand van de volgende 6 stappen:

Stap 1

Opdrachtgever meldt opdracht aan en vult checklist in over zelfstandigheid van de opdracht.

Stap 2

Younited® voert een pre-screening uit, waarbij wordt gecheckt of de projectomschrijving volledig is en de zelfstandigheid van de opdracht klopt.

Stap 3

De zelfstandig ondernemer controleert de opdracht, vult zijn of haar gegevens aan,de checklist in en upload alle benodigde documenten.

Stap 4

Younited® voert de volledige screening uit, waarbij de arbeidsrelatie tegen het licht wordt gehouden en de aangeleverde gegevens en documenten van de zelfstandig ondernemer worden gecontroleerd. 

Stap 5

De conceptovereenkomst wordt digitaal geaccordeerd door zowel de opdrachtgever als de zelfstandige. 

Stap 6

Younited® stelt definitieve overeenkomstbeschikbaar en activeert de urenregistratie voor facturatie. 

 

Heb je meer vragen over contracten voor zelfstandig ondernemers? Neem gerust contact met ons op!

Meer weten over zelfstandig ondernemen?

Schrijf je direct in en ontvang een maandelijkse update, vol inspiratie, innovatie en uitdagende opdrachten.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
  • Ontvang 1x per maand onze Younited® update
  • Direct op de hoogte van de allernieuwste opdrachten
  • Boordevol inspiratie, innovatie, tips & tricks