Uiteindelijk bepaal je zelf je eigen uurtarief en niemand anders. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Om je op weg te helpen is het goed om rekening te houden met de volgende drie factoren als je een uurprijs gaat opstellen.
Hoe bereken je je uurtarief?
Om je uurtarief te berekenen, is het goed om de volgende zaken in kaart te brengen:
-
Wat zijn je kosten?
Breng in kaart wat je allemaal kwijt bent aan je bedrijfsvoering. Zet alle variabele en vaste kosten op een rij. Denk hier ook aan zaken als verzekeringen, administratiekosten en afschrijvingen. -
Wat wil je overhouden?
Hier ga je bepalen wat je per maand wilt overhouden. Houd hierbij ook rekening met de belastingen die je nog betaalt over je inkomen en inkomensafhankelijke verzekeringen, zoals een zorgverzekering. -
Hoeveel uren kun je in rekening gaan brengen?
Probeer een goede schatting te maken van de uren die je in een jaar denkt te gaan werken voor je klanten. Een jaar telt ongeveer 1840 uur waarin je kunt werken, uitgaande van een vijfdaagse werkweek en 30 vakantie- en feestdagen. Houd wel rekening met uren die je wel werkt, maar niet kunt declareren. Denk aan werkzaamheden als acquisitie, administratie of netwerken.
Denk ook aan de volgende zaken:
-
Wat is je benodigde inkomen?
Bepaal wat je maandelijkse vaste lasten zijn, naast je bedrijfskosten. Tel hier dus ook je primaire levensbehoeften bij op, zoals het doen van boodschappen. Je uurtarief moet voldoende zijn om minimaal dit bedrag te overstijgen. -
Kijk af bij je concurrenten
Wanneer je uurprijs veel afwijkt van concurrentie - zowel daaronder als daarboven - zullen er ongetwijfeld vragen komen van potentiële opdrachtgevers. -
Wat maakt jou onderscheidend?
Ben je overtuigd van het idee dat jij echt iets anders toevoegt dan je concurrenten, of ben je simpelweg beter in wat de rest doet? Dan kan je dit makkelijker doorvoeren in je uurprijs. - Welk expertise heb je in huis?
Jarenlange praktijkkennis opgedaan, vele cursussen gevolgd of in de leer geweest bij grote namen? Je onderschat de waarde van je kwaliteiten al snel. Je prijs is meer dan alleen het kostenplaatje, je brengt namelijk ook veel kennis mee.
Uiteindelijk tel je het bedrag van je kostendekking en dat wat je wilt overhouden bij elkaar op. Dit deel je vervolgens door het aantal uur dat je denkt in rekening te gaan brengen. Het bedrag dat hier uitkomt, is een goede graadmeter voor je uurtarief. Hier kun je voor de zekerheid nog een paar euro bij optellen, om ook onvoorziene kosten te kunnen dekken.
Je uurtarief verhogen? Ook dat kan met deze 3 tips
Tip 1: communiceer je nieuwe uurtarief op tijd én transparant
Veel opdrachtgevers zullen erg goed snappen dat je je tarief aanpast. Ook in jaren met een ‘gemiddelde’ inflatie, is dit vrij logisch. Belangrijk hierbij is dat je je tarief niet van de ene op de andere dag verhoogt, maar het op tijd laat weten. Stuur bijvoorbeeld 3 maanden voor de verhoging een mailtje naar je opdrachtgevers. Zo kunnen ze vast rekening houden met je nieuwe tarieven. Wees ook transparant over de reden waarom je je tarief verhoogt. Inflatie is in deze tijd een veelgehoorde reden, maar ook toegenomen ervaring of expertise zijn logische motieven om je uurtarief te verhogen. Wees niet bang om dit eerlijk te vermelden en ook belangrijk: maak geen excuses voor het verhogen van je tarieven.
Tip 2: probeer de inflatie over een langere periode te pakken
Zeker in deze tijd van extreme inflatie kan de paniek toeslaan. Zaak is echter om niet alleen de stijgingen van de afgelopen maanden mee te nemen in je eigen tariefverhoging, maar een langere periode te nemen als uitgangspunt. Het Centraal Bureau voor de Statistiek kan je helpen om je tarief aan te passen door middel van een prijsindexatie.
Tip 3: rond je nieuwe tarief af naar boven
Stel: uit de data van het CBS blijkt dat je je tarief best met 5,4% kunt verhogen. Dikke kans dat er dan een onhandig uurtarief uitkomt. Rond je uurtarief in zo’n geval altijd af naar boven tot een rond bedrag. Uiteindelijk mag je jezelf namelijk best belonen voor alle ervaring en kennis die zijn toegenomen.