Een goed ondernemersplan geeft jou en externe partijen inzicht in onder meer jouw vaardigheden als zelfstandig ondernemer, je doelstellingen, je positie in de markt en de (financiële) haalbaarheid van je bedrijfsplan.
Wat staat er in een ondernemersplan?
In een goed bedrijfsplan maak je je plannen concreet en breng je kansen en eventuele bedreigingen in kaart. Het biedt een handig overzicht van je eigen ideeën over hoe jij jouw onderneming tot een succes gaat maken. Hierbij denk je na over de verschillende aspecten die komen kijken bij het succesvol starten van een onderneming. De volgende punten komen altijd terug in een goed ondernemersplan:
-
Introductie
-
Ondernemer
-
De onderneming
-
Huidige markt
-
Marketing
-
Financiën
-
Juridische zaken
Introductie
In de introductie van je ondernemingsplan is direct ook een soort samenvatting van je ondernemingsplan. Dit hoeft absoluut niet uitgebreid: 1 of 2 A4’tjes volstaan. Het geeft de lezer (bijvoorbeeld een potentiële investeerder of adviseur) direct een goed idee van je plannen en toont aan dat je je eigen doelstellingen goed voor ogen hebt.
Ondernemer
In dit hoofdstuk vertel je over wie jij bent als ondernemer. Dit gaat om praktische zaken, zoals je contactgegevens, je genoten opleidingen en werkervaring, maar ook om je kwaliteiten, motieven en ambities van jou als ondernemer. Zo geef je een duidelijk op papier waar jij als ondernemer voor staat, wat jou onderscheidend vermogen is en tot waar je ambities reiken.
De onderneming
Hier vertel je over je onderneming en waar die voor staat. Je gaat uitgebreid in op je bedrijfsplannen en de doelen die je wilt realiseren als zelfstandig ondernemer. Daarnaast vermeld je hier ook praktische zaken die je moet regelen voordat je je bedrijf kunt starten, zoals bijvoorbeeld inschrijving bij de Kamer van Koophandel of het regelen van verzekeringen of vergunningen.
Huidige markt
In dit hoofdstuk schets je hoe jij de markt ziet waar je actief bent. Wat zijn de ontwikkelingen? Waar liggen de kansen? Hoe ga jij hier met je onderneming op in spelen? Allemaal punten die aan bod komen in dit hoofdstuk van je ondernemingsplan.
Marketing
Goede wijn behoeft geen krans, maar toch is het als beginnend ondernemer vaak wel lekker om gevonden te worden. Daarom is marketing erg belangrijk. Zet dus goed op papier via welke kanalen je actief marketing wilt bedrijven en hoeveel geld je ervoor over hebt. IHier kun je bijvoorbeeld de 4 P’s uit de marketingmix uitwerken: product, prijs, plaats, promotie.
Financiën
Een belangrijk onderdeel van je businessplan is het financiële plan. Werk je verdienmodel goed uit en probeer een zo’n accurate schatting te maken van je inkomsten en uitgaven. Een financieel plan bestaat meestal uit 5 verschillende begrotingen: investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en de begroting voor privé-uitgaven. In het financieel plan licht je elke begroting in een afzonderlijke paragraaf toe.
Juridische zaken
In dit hoofdstuk laat je zien dat je ook goed over de juridische zaken hebt nagedacht. Denk bijvoorbeeld over zaken als concurrentiebedingen, patentaanvragen of je algemene voorwaarden. Gelukkig helpt Younited® Backoffice hierbij.
Ondernemingsplan opstellen met hulp van Younited®
Younited® is een platform voor zelfstandig ondernemers. Meld je ook aan bij Younited en word onderdeel van een grote community, bestaande uit talentvolle zelfstandig ondernemers zoals jij. Hier kom je razendsnel in contact met ondernemers die ook ooit hun ondernemingsplan hebben opgesteld, of die dit ook nu aan het doen zijn. Zo vind je altijd hulp bij het opstellen van je businessplan. Daarnaast heb je als zelfstandig ondernemer bij Younited® toegang tot onze Store. Hier vind je verschillende diensten en producten die je kunnen helpen bij het opstellen van een gedegen ondernemersplan, of onderdelen hiervan.