Hoe werkt het inschrijven als zelfstandig ondernemer bij de KvK

Hoe werkt het inschrijven als zelfstandig ondernemer bij de KvK

Je bent pas officieel zelfstandig ondernemer wanneer je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Wanneer je je hier hebt ingeschreven komt je bedrijf in het Handelsregister te staan. Je bent verplicht je in te schrijven op het moment dat je een onderneming start, met het belangrijkste doel om zelfstandig goederen of diensten te leveren aan anderen om daar winst mee te maken. Wanneer je af en toe hobbymatig of als vriendendienst bijklust, is het dus minder snel noodzakelijk om je in te schrijven bij de KvK.

Waarom moet je je inschrijven bij de KvK? 

De overheid stelt inschrijven bij de Kamer van Koophandel verplicht om zo inzichtelijk te hebben wie er allemaal actief zelfstandig onderneemt in Nederland. Daarnaast is het een manier om informatie van andere ondernemers makkelijk in te kunnen zien. Dit mag je bijvoorbeeld doen als je twijfelt aan de financiële gegevens van een potentiële klant. Aan het opvragen van informatie uit het handelsregister zijn kosten verbonden. 

Waar moet je aan voldoen om je te kunnen inschrijven?

Er zijn bepaalde voorwaarden waar je aan moet voldoen als je een eigen onderneming start en je in wilt schrijven bij de KvK. De belangrijkste eisen zijn: 

  • Dat je als zelfstandig ondernemer wordt betaald voor het uitvoeren van de werkzaamheden.

  • Er sprake is van deelname aan het economisch verkeer

  • Dat je als ondernemer streeft naar winst of kostenbesparing.

  • Je als ondernemer op zelfstandige wijze werkt

Welke gegevens moet je aanleveren?

De Kamer van Koophandel wil de belangrijkste gegevens van je bedrijf inzichtelijk hebben. Deze gegevens zijn dus transparant, wat inhoudt dat iedereen ze (op aanvraag) in kan zien. Het gaat onder meer om de volgende openbare gegevens: 

  • Naam van het bedrijf of organisatie

  • Contactgegevens zoals adres, telefoonnummer, faxnummer, e-mailadres en internetadres

  • Gegevens van vestigingen

  • Functionarissen en tekenbevoegden

  • Curator bij een faillissement

  • Aantal medewerkers.

Wat kost een inschrijving?

Er zijn kosten verbonden aan een inschrijven bij de KvK. Elke onderneming moet deze kosten betalen. De grootte van het bedrijf of de rechtsvorm die wordt gekozen maakt niet uit. De kosten bedragen eenmalig € 51,30. Je moet overigens altijd langskomen op een vestiging van de KvK. Het is niet mogelijk je online in te schrijven. Maak dus altijd eerst een afspraak en kijk goed welke formulieren je mee moet nemen om je te kunnen inschrijven. 

 

Meer weten over zelfstandig ondernemen?

Schrijf je direct in en ontvang een maandelijkse update, vol inspiratie, innovatie en uitdagende opdrachten.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

✓ Ontvang 1x per maand onze Younited® update

✓ Direct op de hoogte van de allernieuwste opdrachten

✓ Boordevol inspiratie, innovatie, tips & tricks