Waarom moet je je inschrijven bij de KvK?
De overheid stelt inschrijven bij de Kamer van Koophandel verplicht om zo inzichtelijk te hebben wie er allemaal actief zelfstandig onderneemt in Nederland. Daarnaast is het een manier om informatie van andere ondernemers makkelijk in te kunnen zien. Dit mag je bijvoorbeeld doen als je twijfelt aan de financiële gegevens van een potentiële klant. Aan het opvragen van informatie uit het handelsregister zijn kosten verbonden.
Waar moet je aan voldoen om je te kunnen inschrijven?
Er zijn bepaalde voorwaarden waar je aan moet voldoen als je een eigen onderneming start en je in wilt schrijven bij de KvK. De belangrijkste eisen zijn:
-
Dat je als zelfstandig ondernemer wordt betaald voor het uitvoeren van de werkzaamheden.
-
Er sprake is van deelname aan het economisch verkeer
-
Dat je als ondernemer streeft naar winst of kostenbesparing.
-
Je als ondernemer op zelfstandige wijze werkt
Welke gegevens moet je aanleveren?
De Kamer van Koophandel wil de belangrijkste gegevens van je bedrijf inzichtelijk hebben. Deze gegevens zijn dus transparant, wat inhoudt dat iedereen ze (op aanvraag) in kan zien. Het gaat onder meer om de volgende openbare gegevens:
-
Naam van het bedrijf of organisatie
-
Contactgegevens zoals adres, telefoonnummer, faxnummer, e-mailadres en internetadres
-
Gegevens van vestigingen
-
Functionarissen en tekenbevoegden
-
Curator bij een faillissement
-
Aantal medewerkers.
Wat kost een inschrijving?
Er zijn kosten verbonden aan een inschrijven bij de KvK. Elke onderneming moet deze kosten betalen. De grootte van het bedrijf of de rechtsvorm die wordt gekozen maakt niet uit. De kosten bedragen eenmalig € 51,30. Je moet overigens altijd langskomen op een vestiging van de KvK. Het is niet mogelijk je online in te schrijven. Maak dus altijd eerst een afspraak en kijk goed welke formulieren je mee moet nemen om je te kunnen inschrijven.